Jak zorganizować pracę z małżonkiem?

01 lipiec 2020
Maria Wawrzykowska

W branży ślubnej spotyka się bardzo dużo rodzinnych interesów. Mama pracuje z córką, siostra z bratem, a także spotyka się sporo małżeństw pracujących ze sobą. I właśnie temu ostatniemu duetowi chciałabym przyjrzeć się bliżej. 

Czy łatwo jest pogodzić pracę we dwoje z życiem osobistym? Jakimi kierować się zasadami? Jak podzielić obowiązki i kto tak naprawdę powinien w takiej firmie rządzić. 

Przypomina mi się taka popularna ślubna zabawa oczepinowa „test zgodności”. Młoda para siedzi na środku sali plecami do siebie. Każde z nich w rękach trzyma dwie PALETKI z napisem „ona” i „on”. Prowadzący zadaje pytania, np. „kto lepiej gotuje w domu”, „kto lepiej prowadzi auto”, „kto będzie zarządzał budżetem”, etc. Zadaniem młodych jest podniesienie plakietki z prawidłową, ich zdaniem, odpowiedzią. 

Ta niewinna zabawa jest świetnym wstępem do tego, by właśnie w podobny sposób pomyśleć o swoich rolach w biznesie. Kto do czego nadaje się najlepiej. I pewnie, jak w zabawie, znajdą się i takie sytuacje, gdzie oboje będą uważać, że zrobią coś lepiej od drugiej połówki. Z tą różnicą, że w zabawie jest to tylko czysta teoria i mnóstwo śmiechu przy udzielaniu odpowiedzi. A w firmie - można sprawdzić w praktyce, kto się do czego nadaje.

Podział obowiązków w małżeńskiej firmie

Idealny duet uzupełnia się nawzajem. Praca we dwoje wymaga gruntownego podziału obowiązków, by nie dublować się w zadaniach, a pomagać w ich realizacji. Jak to jednak zrobić?

Najlepsze rezultaty osiąga się dzieląc obowiązki wedle umiejętności i predyspozycji. Każdy z nas ma mocne strony, które czynią go lepszym w robieniu czegoś od drugiej osoby. Trzeba zatem wykorzystać to w firmie. 

W małżeństwie znacie się doskonale. Każda ze stron jest w czymś lepsza od swojej połówki. Sięgnijcie do tej wiedzy o sobie i wykorzystajcie to w podziale obowiązków.

Ważne kwestie, które warto ustalić z małżonkiem

  • Kontakt z klientem - kto z Was najlepiej czuje się w kontaktach z klientami? A może jedno z Was lubi rozmawiać przez telefon, a drugie potrafi pisać świetne e-maile? Warto to ustalić, bo to ważny temat. 
  • Spotkania z klientami - nie da się prowadzić spotkania we dwoje, bo gospodarz zawsze będzie jeden. Sprawdźcie, kto w Waszym duecie lepiej odnajduje się w takiej roli. Możecie być na spotkaniu oboje, ale pełnić inne funkcje. Gdy jedno prowadzi spotkanie, to drugie obserwuje reakcje klienta, dopowiada, zapisuje notatki i pilnuje czasu. 
  • Finanse, rachunki, księgowość - kwestie finansów to bardzo ważny aspekt w firmie. Zarządzanie pieniędzmi, negocjacje, pilnowanie terminów zapłaty, wystawianie faktur i mnóstwo innych spraw. Zobaczcie, czy wszystkie te obowiązki będzie mieć na głowie jedna, czy dwie osoby. 
  • Reklama, marketing - podstawa, by firma istniała. Obecność w mediach społecznościowych, relacje na Instagramie, wpisy na blogu czy odświeżona strona to obowiązki, którymi ktoś musi się zająć. Kto? Z pewnością ta osoba, która będzie się na tym znała lub chętnie pozna tajniki reklamy i marketingu. 
  • Właściwa praca - czyli to, czym się faktycznie zajmujecie. Nawet, gdy wykonujecie tę samą pracę, to nie robicie tego samego. W duetach fotograficznych jeden z fotografów robi zdjęcia detali innym obiektywem, gdy w tym czasie drugi fotograf jest w innym miejscu i robi zdjęcia parze młodej używając jeszcze innego obiektywu. Podobnie jest w przypadku pary konsultantów ślubnych - na koordynacji są oboje, ale w innych miejscach i robią inne rzeczy. Podział obowiązków w pracy, tej właściwej, zależy od wielu czynników - od predyspozycji, umiejętności, potrzeby, etc. Im dłużej pary pracują wspólnie, tym lepiej się uzupełniają. 

 

Rozdzielenie życia prywatnego od pracy

Drugą, bardzo ważną kwestią w małżeńskiej firmie, jest oddzielenie życia prywatnego od zawodowego. Bywa to bardzo trudne, ale nie niemożliwe. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, by pomogły one chociaż na początku uporządkować życie prywatne i firmowe.

  • W pracy jest czas na pracę - metody organizacji czasu są bardzo różne. Można wybrać zadania do wykonania w czasie dnia czy tygodnia, czy zakładać liczbę godzin, w których chcemy wyrobić się z zadaniem. Wybór metody jest indywidualną sprawą i może okazać się, że oboje pracujecie zupełnie inaczej. Jednak warto ustalić, że podczas pracy skupiacie się na zadaniach i obowiązkach. W praktyce oznacza to czasem, że na spotkanie idziecie pokłóceni, ale nie możecie dać po sobie tego poznać. Przede wszystkim - profesjonalizm.
  • Czas wolny tylko dla siebie - mając własną firmę zdarza się, że nie ma za wiele wolnego. Niekiedy w sezonie ślubnym oznacza to pracę 7 dni w tygodniu. Szczególnie w takim okresie koniecznie trzeba znaleźć chwilę tylko dla siebie. Wspólny spacer czy wyjście do kina nie jest tylko wyświechtanym frazesem. Żeby dobrze pracować, trzeba odpocząć. Aby dobrze pracować we dwoje, koniecznie należy zadbać o partnerskie relacje. 
  • Czas dla bliskich - nie należy mylić czasu tylko dla siebie z czasem dla rodziny i przyjaciół. We dwoje musicie pielęgnować uczucie między Wami. Jednak ważne są także relacje z bliskimi. Branża ślubna niestety nie sprzyja temu, bo gdy większość ma wolne weekendy, Wy pracujecie. Jednak w tygodniu, po południu, gdy macie chwilę, warto wyjść na kawę ze znajomymi, pojechać odwiedzić rodziców, czy zabrać dzieci na upragnioną wycieczkę. 

Małżeństwo i biznes to trudny duet. Wymaga pracy, kompromisów i doskonałej organizacji. Jeśli jednak dobrze się do tego przygotujecie, będzie to najlepsza praca jaką można sobie wyobrazić. I tego Wam życzę. 

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

05 grudzień 2018
09 wrzesień 2020

Komentarze