Organizacja ślubu - co kosztuje najwięcej?

06 lipiec 2019
Martyna Dziedzic-Kamińska

Organizacja ślubu to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu. Już od dzieciństwa małe dziewczynki snują w głowie wizje swojego wielkiego dnia, nie mogąc doczekać się tych doświadczeń.

W myślach tli się weselny nastrój – piękna sala, biała, duża, tiulowa suknia, specjalna fryzura, dostosowany makijaż…

Wszystko ma swoją cenę… i to w tym przypadku wysoką. Można więc stwierdzić, że ślub to jednocześnie jedno z najdroższych wydarzeń w życiu.

Rozeznanie w cenach

Nadchodzi ten moment kiedy zaczynacie planować. Robicie rozpoznanie w branży, pytacie rodzinę, znajomych o ich finansowe doświadczenia w tym temacie. Pomału boicie się puścić wodze fantazji a propos Waszej organizacji uroczystości.

Macie obawę na głos powiedzieć o swoich marzeniach i pomysłach bo zwyczajnie boicie się, że budżet zostanie przekroczony? Na rynku pełen wachlarz możliwości od jego nadmiaru łatwo się pogubić, ale spokojnie… gdy tylko zachowacie rozsądek – będzie dobrze :)

Podobno Polacy wydają średnio na organizację ślubu i wesela około 50 tysięcy złotych. Oczywiście istnieje wiele par, które wydają na ten dzień większe kwoty.

Koszty sali weselnej

Największym pochłaniaczem przeznaczonego budżetu z pewnością jest sala weselna. Ceny są zależne od miejsca, popularności i oferowanych usług.

Z reguły przedstawiana jest nam kwota za jednego uczestnika wesela i waha się w granicach 150-350 zł. Mnożąc podaną kwote przez liczbę gości (średnio 70-120 osób), suma plasuje się na wysokim poziomie.

Wynagrodzenie dla specjalistów

Dalej w kolejności mamy fotografa i oprawę muzyczną przy tych usługach kwoty również nie są niskie.

Dobry fotograf wycenia swoją pracę w ten wieczór między 4 a 10 tysięcy zł. Wszystko zależy od tego, czy działa w pojedynkę, jak długo ma być obecny podczas ślubu, wesela i ile zdjęć ma wykonać. Często do ceny należy dodać ewentualne koszty dojazdu czy noclegu, w przypadku gdy fotograf jest z innego miasta, kraju.

W zależności czy na Waszym weselu ma zagrać DJ czy zespół lub orkiestra wynagrodzenie dla nich może się różnić. Profesjonalny DJ to koszt między 3 a 5 tysięcy zł, zespól z reguły więcej, choć to też zależne od prestiżu, kwalifikacji, itp.

Dekoracja uroczystości weselnej

Usługą, która również zabierze znaczną część budżetu jest dekoracja. Firmy przygotowujące dekoracje kościoła i sali życzą sobie od 3 do 7 tysięcy zł, jednak kwota zawsze ustalana jest indywidualnie w zależności od usług jakimi będziecie zainteresowani.

Dekoracja kościoła, przyozdobienie sali kwiatami, ścianka, makieta z usadzeniem gości, bukiet… opcji jest sporo, więc koszty potrafią być naprawdę wysokie.

Stylizacje Państwa Młodych

Zarówno stylizacja Panny, jak i Pana Młodego również wymaga nakładów finansowych. Ta pierwsza z reguły znacznie wyższych... Ach ta sprawiedliwość!

Suknie ślubne, w zależności od tego czy pochodzą z salonu, komisu, wypożyczalni czy są szyte na miarę, maja różne ceny. Zależne jest to również od modelu czy wybranego materiału. Do sukni welon, wianek, buty, biżuteria. W późniejszym etapie w ramach dopełnienia całości: fryzura, makijaż, manicure. Podliczając całość, którą trzeba będzie przeznaczyć na Wasz wygląd w tym dniu, okazuje się, że cena kreacji również będzie całkiem wysoka.

Suknie mogą kosztować 1 800 zł, ale również grubo ponad 10 000 zł!

Zaproszenia ślubne

Potem zostają już tylko niby drobne wydatki, takie jak np. papeteria. Koszt jednego zaproszenia to między 5 a 15 zł.

Do tego menu, winietki, koperty, znaczki pocztowe... Czasem wstążki, inne drobne dekoracje, rachując drobne kwoty, ale finalnie zrobi się również pokaźna sumka (zależne od ilości gości).

Ukryte koszty weselne

Zważajcie na ukryte koszty. Podpisując wszystkie umowy, dokładnie je czytajcie, a w razie jakichkolwiek wątpliwości - pytajcie.

Po złożeniu podpisów niewiele da się już zmienić. Dla bezpieczeństwa, zapytajcie już od razu o wszelkie dodatkowe koszty. Coraz częściej wymagane jest tzw. korkowe, dodatkowa płatność za nocleg w apartamencie (jeśli miejsce takim dysponuje) czy tort. Dokładnie prześledźcie również menu - zdarza się, że bufet słodki leży po Waszej stronie, co automatycznie podnosi Wam koszty.

Na każdym etapie organizacji trzeba uważać i zachować czujność.

Jednogłośnie, najwięcej pieniędzy przeznacza się na wynajem sali weselnej. W późniejszej kolejności znajduje się fotograf, oprawa muzyczna, dekoracje, stylizacje… Wydatków jest naprawdę sporo. Pamiętajcie jednak, że wszystko ma swoją alternatywę.

Gdy Wasz budżet jest ograniczony – dekoracją możecie zająć się sami lub poprosić o pomoc uzdolnionych znajomych czy rodzinę, a obiad dla najbliższych z małą zabawą w ramach wesela to również świetna opcja. Być może w Waszym otoczeniu jest osoba, która robi amatorsko zdjęcia lub wykonuje makijaże? Zastanówcie się co lubicie, o czym marzyliście, jak chcecie by wyglądał ten dzień. Z pewnością wszystko dobrze zaplanujecie i rozplanujecie przeznaczone na ślub i wesele pieniądze.

Przez czas planowania Waszej uroczystości możecie również założyć specjalną skarbonkę lub konto, gdzie każdego miesiąca będziecie odkładać ustaloną kwotę.

Powodzenia!

Średnia

1.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

14 wrzesień 2017
15 styczeń 2019

Komentarze

Coś mało wam wyszło
~Oliwia 10 lipiec 2019 20:17 odpowiedz